Låta sin häst va häst/tävlingshäst?

Så mycket tjat om detta.. Nu ska ni få MIN åsikt. Min kompis hästar står i uteboxar, helt sjukt, fattar ni vad dom lider!! Dom måste ju må så dåligt att dom nästintill dör. Jag menar mina står i sveiges finaste stall(ja jag brukar dammsuga). mina hästr kommer ut vid 6 och kommer in vid 10(morgonen), tycker att det känns som om dom mår bra med 8 kg krafftfoder / dag dessutom, men höet är inte så viktigt utan mina hästar får finackat gräs, utan rötter och maskar. Så som det ska vara.. Och att rida ut dom är typ våra(som ekipage) värsta mardröm. Tycker det är oansvarigt att rida om man inte rider i ridhus. Det blir såååå oseriöst!! Och jag är HELT emot att träna Narural Horsemanship, vill knappt veta va det är. Jag menar dom kan rida utan träna och sadel och plöjja runt i snön medans mina hästar inte ens får gå i hagen när det är snö. Och JAG kan rida med ett så starkt bett och dra MIN häst i munnen så att den får sår för att den sedan ska lyssna.. HAHA SKÄMT ÅTSIDO!! MINA hästar är hästar. Visst är man rädd om sin bästa kompis men när hästen inte ens får stå ute i hagen en härlig dag på hösten har man inte alla hästarna hemma.. Om jag ska berätta hur mina hästar har det kommer ni kanske skratta, haha. Knappt så ni tror att dom kan prestera. Men det är ju det dom gör! Och jag kan med handen på hjärtat säga att mina hästar TRIVS! Att rida ut i pissregn bryr sig inte hästen om, men VI ryttare gör det. VISST det är SJUKT skönt att ha ett ridhus dessa dagar men tror NI att hästen presterar bättre av att den sedan får ha ridhuset som en hage?! MINA hästar har inte gått ute idag, men det ska dom få göra, när jag mockar GÅR DOM LÖSA PÅ GRÄSMATTAN!! Fattar ni, min SM-ponny Tibbie kan ju trots allt halka och slå ihjälsig!! Men hon kan ju likagärna halka i boxen och slå ihjälsig(ingen av riskerna är särskilt stora men tex.).. DET ÄR LIKA RISKFULLT ATT HA HÄSTEN I STALLET/TRANSPORTEN/PÅ GÅNGEN SOM I HAGEN! Eller det här om att rida ut! JAG tror hästarna vill rida ut när det regnar ibland, dom vill bli ridna i ridhus och paddock ibland, men det är sjukt kul att rida ut 5-6dagar/vecka och sedan märker man hur glad hästen är när man rider mellan 4väggar, eöler hur taggade dom blir på tävling!! Och sedan det här med NH!! Vem f*n säger att det är bättre att rida med sadel och träns än att bara rida och hålla sig i manen.. FATTA SÅ J*VLA COOLT.. Hade LÄTT velat kuna göra det själv och jag diggar er stort ni som gör det!! Och att det är aoansvarigt är det DEFENTIVT INTE! Jag menar, är det skillnad på när Tobbe Larsson "leker lekar" med sin häst medans 14-åringar RIDER runt med sadel & träns! Det är RESPEKT! Detta inlägget är nog SJUKT rörigt, men tror ni fattar va jag menar.. MINA tävlingsponnysar rids ofta ut och skojrider såklart ibland, och alla som håller på med NH, hatten AV! Det är inte lätt att få ettsånt band med sin häst, upp med lång-fingret och gå er egna väg, alla som tycker det är RESPEKTLÖST, kom ihåg att det är lika många, om inte FLER, som ser UPP till er, till&med jag gör det!! Go HÄSTAR, Go Natural Horsemanship OCH BU till VISSA stor-bloggare.. NOTERA VISSA! Puss Moah :**

Kommentarer
Postat av: Amanda Niklasson

Bra skrivet Moah! Håller helt klart med dig! :D

2012-10-22 @ 17:20:45
URL: http://www.niklasson.blo.gg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0