Skillnaden på mina hästar..

Det är en sån himla skillnad på mina hästar. Inte bara i ridningen är dom olika, även i hantering. Det är verkligen att ändra ridsti när man kommer upp på dom.
I detta inlägget tänkte jag dela med mig av hur stor skillnad det helt enkelt kan vara på dom..
 
Jag har ju inte haft falken så länge, 1 månad och ca 2 veckor(på måndag). Ändå har vi hittat varandra väldigt fort. Något jag har lärt mig på honom är att du måste verkligen ha stödet i handen och sedan ändå ha mycket ben, trots att han är pigg&het. Om du glömmer benen stannar han. Sedan måste man ha mycket galopp på tävling, inga skolrundor på tävling utan då är det tryck i galoppen som gäller(ja vi har testat med skolrundor men resultatet var inte dom bästa då ;)). Men på träning kan jag säga att då försöker jag rida så lungt som mjligt för att få honom att verkligen hoppa upp sig och jobba med ryggen! 
Något som är väldigt bra med Falken är att han kan komma hur som helst på ett hinder och han hoppar super fint, bara man har ben! ;)
Det är väldigt kul att han litar på mig så mycket som han gör trots att jag haft han så kort tid som jag haft han!
Man ser väldigt lätt avstånd på Falken dessutom vilket är väldigt bra!
 
Diddi däremot är ju lite nättare men bara 2 cm lägre än Falken. Hon känns dock betydligt mindre(vissa dagar känns hon mindre än Comet haha). Sen när jag fick Diddi har hon fått ett sånt himla bra självförtroende. Nu har hon verkligen blivit fin och hoppar väldigt väl nu. Efter att jag fick Falken så har jag fått ''Falken-ridning'' på Diddi vilket inte är så bra då Diddi ska ha en inte alltför pigg galopp, utan exakt mitt-emellan. Då får hon hoppat upp sig mycket bättre!
Falken som kan komma hur som helst i stortsett medans Diddi får man lägga nära om vi lägger oss fel.
När jag rider Diddi får jag inte ha för mycket ben, då springer hon bara och blir med andra ord helt förtvivlad och vet inte vart hon ska ta vägen typ.
Men Diddi är väldigt snäll och vill oftast samarbeta när man rider, vilket är väldigt viktigt!
 
Och nu till älsklingen Comet. Comet är som en dröm att rida. Han kan komma stort, och han kan komma nära.
Han börjar ju bli för liten för mig men han är så himla fin nu. Han litar på mig verkligen och tar hindret hur han än kommer!
Han är en blandningen mellan Falken och Diddi kan man säga. Iochmed att jag ridit han så mycket så vet jag verkligen hur han trivs bäst..
Man ska ha mellan-mycket ben och mellan-mycket hand. Bra förklaring va?! haha! ;-)
Han är ivartfall en dröm att rida trots hans bockningar, och (damp)ryck ibland.
 
//Moah 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0